Friday, May 16, 2008

Is de sluiting van de Antwerpse Ring voor binnenkort?


De Antwerpse gemeenteraad bespreekt maandag uitgebreid dit superdure project (zie de fluorgroene lijn op het kaartje).






De Oosterweelverbinding is het nieuwe megalomane project voor de grootstad Antwerpen. Wat is het plan? Een nieuwe toltunnel onder de Schelde en een viaduct ten noorden van het Eilandje zullen in 2011 de Antwerpse Ring volledig rond maken. De Oosterweelverbinding is een project van de Vlaamse overheid, kost miljarden euro's en moet er zogenaamd mee voor zorgen dat de stad en de haven vlot bereikbaar blijven. Linkse ecologisten in Vlaanderen bestrijden al sinds jaar en dag dit plan. Het besef was er al van in het begin dat nieuwe infrastructuurprojecten als dat van de “sluiting van de Kleine Ring” alleen maar meer gemotoriseerd verkeer als dat van auto's en vrachtwagens in en rond Antwerpen-stad opleveren.
In het jaar 2000 kwamen er dan ook al acties op gang binnen links-ecologische kringen, mee ondersteund vanuit het Antwerpse centrum Elcker-ik. Het voornaamste wapenfeit werd al gauw een door de 'eco-libertaire' Werkgroep Wildgroei georganiseerd kort actiekamp aan het Antwerpse Noordkasteel, een groen gebied dat dankzij de Oosterweelverbinding dreigde te verdwijnen. Tijdens het eerste weekend van september 2000 kraakte Werkgroep Wildgroei daarom het Noordkasteel. Het door sociale ecologie geïnspireerde Wildgroei zette er haar tenten op bij de start van een nieuw actiekamp: "Uit de ban van de Ring". Men ondernam voor en tijdens het weekend verschillende acties tegen de geplande uitbreiding van de Kleine Ring.
Wildgroei: “Als de Staten-Generaal van de Antwerpse mobiliteitsproblematiek haar zin krijgt, passeert de Oosterweelverbinding met een viaduct door en langs het park van het voormalige Noordkasteel, in vogelvlucht nauwelijks 2 kilometer van de Grote Markt van Antwerpen.” Het parkgebied van het Noordkasteel zou zijn functie totaal verliezen en kon dus als verloren beschouwd worden, dat was toen al duidelijk.
Wildgroei vroeg eveneens om een oplossing voor het fileprobleem. Maar bij het zoeken naar oplossingen voor de files mocht men “de andere problemen die het gemotoriseerd verkeer met zich meebrengt”, zoals luchtverontreiniging, klimaatswijziging, ademhalingsproblemen bij Antwerpse zuigelingen, geluidsoverlast, enz. niet uit het oog verliezen. Wildgroei pleitte dan ook voor een verkeersterugdringend beleid. “Volgens ons is de uitdaging voor de toekomst het verkeer te beheersen en zelfs te verminderen binnen de bestaande infrastructuur. Alleen op die manier kunnen we de werkelijke problemen van het verkeer echt aanpakken.”
Na de acties van Werkgroep Wildgroei waren het vooral de acties van de Antwerpse StRaten-generaal die het probleem duidelijk moesten maken. Van een door de StRaten-Generaal voorgesteld alternatief tracé voor het gemotoriseerd verkeer, een tracé dat weinig of geen schade zou toebrengen aan het Antwerpse natuurgebied, wou men bij de Vlaamse overheid echter niet weten. De sluiting van de Antwerpse Ring lijkt dan ook steeds meer dichterbij te komen.
De nu geplande Oosterweelverbinding is tien kilometer lang en omvat een tunnel onder de Schelde en een brug, de “Lange Wapper”, ten noorden van het Antwerpse Eilandje, een aldus bedreigde stadswijk waarin het nochtans steeds aangenamer vertoeven wordt dankzij de heropleving van Antwerpen-noord. De Oosterweeltunnel duikt in het midden van belangrijk natuurgebied op de Antwerpse linkeroever (tussen het Sint-Annabos en Blokkersdijk) onder de Schelde, om vervolgens op de rechteroever (ter hoogte van het kerkje van Oosterweel) bovengronds te verschijnen. Het verkeer dat door de tunnel wil, zal hiervoor moeten betalen op tolpleinen die op Linkeroever komen te liggen. Het zal er de Antwerpse Linkeroever, met zijn anonieme woonblokken en hoogbouw, alleen maar troostelozer op maken.
Het project staat niet alleen ter discussie omwille van de steeds hogere kostprijs en de gebrekkige communicatie over het geheel. Vanuit verschillende kringen wordt er ook kritiek geuit op overduidelijke tekorten inzake verkeersveiligheid, de fijn stof problematiek en de gevolgen voor de grootstedelijke ontwikkeling en leefkwaliteit. Maandagavond wordt het project uitgebreid besproken tijdens een zitting van de Antwerpse gemeenteraad (die vindt plaats vanaf 19u). Een aantal bezorgde inwoners van Antwerpen-stad hebben al laten weten aanwezig te zullen zijn in de zaal om de besprekingen in de gemeenteraad te kunnen volgen.

Wat maakt iemand anarchistisch?

Volgens mij heeft het vooral met een gevoel te maken ergens bij te horen. Als men zich weinig thuis voelt in de anarchistische beweging gaat...